Maandag 19 september 2022

21 september 2022 - Hurghada, Egypte

Vandaag is het alweer onze 5e dag in Egypte, wat vliegt de tijd! We hebben het ook echt enorm naar onze zin. We zijn op tijd opgestaan om van het ontbijt te genieten.

Om 13.30 uur werden we bij het hotel opgehaald voor de "Sunset BBQ en Oase tour".
Het bleek dat wij met ipv 16 personen, maar met 4 personen uit het hotel op pad gingen. We waren samen met 2 Belgen die een flinke dosis humor hadden. Wat was het geweldig en we wat hebben gelachen. Al snel  gingen we de snelweg af richting de bergen. En werd de weg al hoppeliger en bobbeliger.

20220919_13511520220919_140354

We gingen in een grote 7 persoons Jeep, waar zoals gezegd was wij comfortabel zouden zitten.
Ik dacht dus de breedte van onze auto met drie stoelen naar elkaar, helaas was dit maar waar!
Ik zat in het midden op een kinderbreed stoeltje.
Maargoed dat mag de pret niet drukken, we hadden niet echt lange afstanden om te rijden. En doordat we klem tegen elkaar aanzaten,  konden we geen kant op met de hobbels op ons pad.

Natuurlijk worden wij ook geïnformeerd over welke dieren er allemaal in deze woestijn leven, waaronder kamelen(dat zijn eigenlijk dromedarissen, want kamelen hebben ze bijna niet in Egypte). Maar kamelen en dromedarissen noemen zij in het Engels "Camels".

In het Egyptische is een kameel - Gaimal en voor dromedaris - Ibbil.
Daarnaast lopen er woestijnvossen, schorpioenen en slangen in dit gebied.
Waaronder een slang die zich kan oprollen en dan zich afschiet tot 1 meter hoogte, nou hopen dat we deze beestjes maar niet tegenkomen.

De eerste stop was tussen twee grote gebergte de "Droge Vallei", heel indrukwekkend al die verschillende kleuren op en in de bergen. Plekken  waar de oceaan tussendoor is geweest kunnen we bewonderen, dat kun je ook terug vinden aan de resten fossielen die je overal in de gesteente kunt zien.

IMG-20220920-WA0192IMG-20220920-WA0248IMG-20220920-WA0256IMG-20220920-WA0232

Daarna reden we verder naar een grot, die nu nog steeds door de mensen in gebruik wordt genomen voor o.a. joga, samenkomst van vrienden en meditatie. Indrukwekkend hoe koel het daar is, terwijl als je weer naar buiten gaat de temperatuur meteen oploopt tot rond 36 graden.

IMG-20220920-WA0276

Als we weer beneden zijn uit de grot, heeft de chauffeur op een vuurtje een heerlijk kopje thee voor ons gezet en worden we op een dik kleed op de grond geparkeerd met wat vers fruit en dadels.

IMG-20220920-WA0292

Als de thee op is rijden we verder naar de top van de berg, zo onbeschrijfelijk mooi dat het daar is. Je staat voor je gevoel even op de top van de wereld. Hier wilde de gids graag foto's van ons maken,  hij noemde deze fotoserie "lost in the desert". Ook stond hier een hokje die gebruikt kon worden als toilet.

IMG-20220920-WA0453

IMG-20220920-WA0477

20220919_155942

Nadat de foto's zijn genomen en we genoten hebben van het uitzicht rijden we weer een heel stuk bovenop de gebergte,  waarna we langzaam naar beneden de woestijn in gaan.

Eerlijk gezegd hadden wij een heel ander idee van "de woestijn", wij dachten dat het een grote zandvlakte met een oase erin zou zijn waar veel groen en een grote waterplas in het midden was.
Maar het is een totaal ander beeld, meer rotsen en stenen en veel verdorde struiken. Nauurlijk bergen van rotsen en bergen van stevig zand, maar op sommige plekken zag je groene struiken, wat betekend dat daar diep onder het groen "deep dry water" zit, zoals zij dat noemen. Rond die groene plaatsen leven ook de "Bedoeïenen", de gezinnen die in de woestijn  leven en met schapen, ezels en kamelen.

20220919_144432

En zoals de Belgische medereizigers opmerkte liet het hier en daar wel wat achterstand zien qua onderhoud,  mag de tuinman hier toch beter zijn best .😂😂

We gingen we verder op pad, zagen we ook veel loslopende schapen, ezels en drommedarissen. Daarnaast hebben we dus ook de "echte" Bedoeïenen gezien met hun kinderen. Deze mensen weten niet beter dan te leven in de woestijn.  Als de kinderen mazzel hebben en ze hebben toestemming van de groeps Sjeik mogen ze naar school om te leren, maar dat is helaas lang niet voor iedereen weggelegd.

We rijden verder en gaan daarna we weer een stuk lopen door de Oase. Waar wel meer groen is en maar kleine beekjes en waterkuiltjes die veel zout bevatten. En we kunnen dadels plukken vers uit de boom, geweldig en zo smaken ze ook. Wat is het hier adembenemend mooi.

20220919_17104120220919_171034IMG-20220920-WA055920220919_173045

Je kunt echt "the sound off silents" horen, wat komen wij hier tot rust. Na een stuk gewandeld te hebben zien we de zon mooi achter de bergen verdwijnen.

20220919_17051220220919_17175720220919_17274920220919_17335020220919_173823

Tijd om in de auto (die een stuk doorgereden was) in te stappen, we gaan nu naar de plaats waar ons avondeten gereed wordt gemaakt. We stappen uit en de geur van heerlijk BBQ vlees komt ons tegemoet en wij moeten eerlijk zeggen, we hebben wel trek gekregen in een heerlijke maaltijd. Het "vliegende tapijt" ligt klaar met 4 grote stevige kussens erop en een gedekte tafel met verse tomaten,komkommer, olijven, thain(sesamsaus) en platbrood. Ook hadden ze rondom het kleed en op tafel kaarsjes aangedaan.Toe we onze schoenen uitgetrokken hadden en aan de lage tafel gingen zitten kwamen ze aanlopen met een gigavolle schaal met köfte en kip zonder bot. Alles smaakte heerlijk.

IMG-20220920-WA0606IMG-20220920-WA0609IMG-20220920-WA0610

Tijdens het eten zagen we de zon verder ondergaan, wat is het hier mooi. Na het eten konden we op het kleed liggen met ons hoofd op de kussen en de kaasjes werden door de reisleider uitgeblazen,nu wat het echt helemaal donker. En we zagen de prachtige sterrenhemel verschijnen, wat een serene rust straalde dat uit.

We hadden het geluk dat één van Belgen een jeugdsterrenwacht was geweest en ons enorm veel over de sterren en satellieten kon vertellen.

Ik heb het geluk gehad 4 vallende sterren te zien, ook zagen we de satelliet trein van Musk "de starlink satellieten van Musk" voorbij gaan. Dit was wel heel bijzonder zoals de sterrenwacht Belg vertelde, zelfs onze reisleider was onder de indruk en had dit nog nooit gezien. Wat hebben we toch een geluk en wat was het allemaal heel magisch. Eigenlijk niet met een goed woord te omschrijven.

20220919_18564020220919_185632

En helaas komt aan alles een einde en moesten we weer in de Jeep plaatsnemen voor de ruim 30 minuten tripterug naar het hotel. Wat zijn we een magische ervaring rijker.

In het hotel aangekomen stond er nog een verrassing te wachten, de reisleidster had voor Iris een verwennerij geregeld.En er stond een prachtige taart in de hotelkamer op ons te wachten, waar we nog heerlijk een stukje van hebben gegeten.

20220919_20303220220919_203340

Na even bijgekomen te zijn van alles besloten we nog even aan de poolbar de avond af te sluiten met een cocktailtje, daar aangekomen bleek de 2 Nederlanders die wij eerder hadden gesproken daar ook te zitten. En zij waren heel nieuwsgierig naar onze ervaring daar zij deze trip woensdag gaan maken. Dus het bleef niet bij één cocktailtje,  tja je kunt ook niet met een droge mond alle ervaringen vertellen.

En na een paar uurtjes vonden wij het welletjes en besloten ons wiegje op te zoeken.

1. Yvonne:
    21 september 2022
    Als je ooit terug gaat is luxor een aanrader